Zuidereiland: In het paradijs - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu Zuidereiland: In het paradijs - Reisverslag uit Greymouth, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu

Zuidereiland: In het paradijs

Door: Lummieke

Blijf op de hoogte en volg Lummieke

20 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Greymouth

Jullie zijn druk met het tellen van de stemmen in Nederland. Ik ben heel benieuwd naar de uitslag. Het is onderwerp van gesprek hier, we zijn met een flink aantal Nederlanders waarvan twee politiek actieve mensen dus we hebben wat te bespreken en te bediscussiëren. Maar ben ontzettend benieuwd wat voor college er in Almere gaat komen als ik terug ben.

Ik ben ondertussen aangekomen in het paradijs. Het Zuidereiland is zó mooi! Wat een verschil met het Noordereiland. Het is veel groener, de bergen veel hoger en de dorpjes veel mooier. Trouwens ook veel meer kerken en stenen huizen. Zelfs een hele mooie Nederlandse boerderij gezien.

Na een mooie overtocht van vier uur kwamen we maandag aan in Picton. Daar pikten we nieuwe mensen op en ook nu weer een flinke groep Nederlanders. Leuke mensen dus gezellig. Het was in tegenstelling tot Wellington zonnig en droog. Heerlijk warm en dus op naar de bergen. Maar eerst langs een wijngaard, want die gedijen daar ook goed in de zon: langs de rand van de bergen het ideale klimaat. We hebben een wijnproeverij, waar twee heerlijke wijnen bijzaten. Eentje meteen soldaat gemaakt 's avonds maar ook een heerlijke dessertwijn. Die gaat mee terug naar Nederland. Deze wijn is alleen in Nieuw Zeeland te krijgen dus dat maar gewoon gedaan.

Daarna verder voor boodschappen en het afzetten van reisgenoten in Nelson. De zonnigste plek van het Zuidereiland, waar veel gewatersport wordt. Wij gaan verder naar ons hostel waar geen bereik is op welke manier dan ook. Geweldig, de weg loopt er dood, je kunt alleen te voet verder langs de kust. En het ligt in een prachtige baai. We hebben kamers voor zes personen en we hebben geen stapelbedden. De kamers zijn gloednieuw en de bedden al opgemaakt, zo heerlijk! En we blijven twee nachten dus je kunt echt even 'uitpakken'. Daarna hebben we weer een gezamenlijke bbq. Iedereen helpt met voorbereiden behalve de skydivers. Zij komen later terug van hun activiteit en mogen afwassen. We hebben een gezamenlijke avond in de openlucht want het is heerlijk weer.

Aan boord is ook Janneke. Een heel jong meisje, duidelijk verlegen, net 18 jaar. Het is echt een veulen met mooie grote grijze ogen, die redelijk onschuldig de wereld inkijkt. Janneke werkt al 7 weken op boerderijen in Nieuw Zeeland. Ze komt van de boerderij op het Groningse platteland, is de oudste van vier kinderen. Later vertelt ze dat ze heel verlegen is en op deze manier zichzelf wil dwingen om meer contact te maken in groepen. Ik heb meteen een zwak voor haar. We hebben ondanks ons leeftijdsverschil een leuk gesprek over de overeenkomsten als oudste dochter in een gezin van vier kinderen. Ze blijft langer op deze plek en de eerste dag gaat ze skydiven. Ik ben nog meer onder de indruk van haar wil. Ze vind het heel lastig in de groep dus ik neem aan haar een beetje op sleeptouw de volgende avond. Maar als we als groep de laatste dag weer vertrekken komt ze vragen of we nog samen op de foto kunnen. Ik vind het heel leuk om dit contact vast te leggen dus natuurlijk!

We blijven een dag dus kunnen we een hele dag op stap. We beginnen 's morgens om half 9 met een wandeling van 12 km over het kustpad naar Anchorage Beach. Het pad is vrij makkelijk te lopen maar zo af en toe even flink stijgen en dalen. We hebben prachtig uitzicht op de azuurblauwe zee. Dit is waar het Abel Tasman National Park om bekend om staat. De zon schijnt dus dat maakt het allemaal nog mooier. We doen de tocht in 2 uur en 15 min in plaats van 3 uur 50 min. We gaan ook niet naar de strandjes want we moeten wel op tijd zijn voor de zeilboot waar we mee terug gaan. We hebben nog een fantastisch uitkijkpunt waar we een Duitser ontmoeten die vier dagen langs het kuststad gaat lopen. Hij heeft geen plekken in hutten kunnen regelen dus heeft een tent van 30 dollar en zoekt slaapplekken op het strand. Hij is zwaar beladen en ik weet niet of hij het echt allemaal ziet zitten.

Aangekomen op Anchorage Beach lunchen we tot de boot komt die de andere helft van onze groep aflevert. Die groep gaat teruglopen. We gaan aan boord en helaas is het echt bewolkt aan het worden. Eerst varen we nog een wat besloten deel van de kust in omdat het hoogwater is. Maar dan gaan we toch de zee op en wordt het echt fris. Windstopper aan en deken over en varen maar. We hebben ook wat bejaarden bij ons dus geen stoere race varen met onze catamaran. We zeilen langs een rots met zeeleeuwen erop en daar klikken we er flink op los. Maar daarna is het een redelijk rustig vaartocht. Ik zit op de zijkant van de catamaran en het is genieten van de kust waar we een paar uur eerder nog liepen. Zeker als de zon er weer bij komt, wordt het weer aangenaam. We vallen allemaal bijna in slaap...

Ik voel wel een keelpijn opkomen en bij terugkomst maak ik een salade waar veel reisgenoten wat van meeproeven. Lekker soepje erbij en ik ben klaar voor die dag. Na een lekkere douche en nog wat babbelen op het terras lig ik er om 23 uur met wat strepsils van Pim, onze nieuwe Nederlander aan boord. Heel fijn, kan ik in ieder geval weer beetje slikken.

Volgende dag om half 9 weer helemaal klaar voor vertrek. Janneke heeft gisteren een deel van mijn kleren gewassen dus dat zit weer schoon in de tas. Wij gaan op weg naar de volgende plek. Een oud goudmijnstadje Murchison waar we ook winkels hebben. Dat is wel ff handig want mijn spijkerbroeken beginnen wat ruim te worden. Zij zijn grote geworden of ik kleiner. Ik weet het niet maar feit is dat steeds mijn broek (ervan) afzakt. Niet zo charmant dat geheis. Dus op naar Greymouth. Maar eerst een busreis via een mooie uitzichtpunt in het national park. Een rivier is de grens tussen de twee parken. Prachtig! Daarna een prachtige route langs de kust met mooie uitzichten en prachtig fotoweer! Bij aankomst doen we een rondleiding door de lokale brouwerij. We zijn met alleen maar meiden uit de groep, erg opvallend. En lekker. We nemen er meteen lekker eten bij en zijn klaar voor de dag. Nog even naar de supermarkt en dan heb ik gratis WiFi dus ga ik nu dit dagboek plaatsen. Morgen weer verder op reis, op naar de volgende bestemming, op naar de gletsjer!!!


  • 20 Maart 2014 - 19:49

    Inge:

    Met een grote glimlach weer je verhaal gelezen!
    Abel Tasman brings good memories ;-)
    Enjoy!

  • 20 Maart 2014 - 21:33

    Mama Anny:

    Dat je daar in dat verre land toch weer " een Janneke" ontmoet doet je "hoorbaar" goed :-)

    Het klinkt werkelijk fantastisch,geen wonder dat je broek er vanaf zakt :-)

    Hier vandaag ook 1e lentedag en op een enkele plaats 23 gr.
    Ik lok je dus naar Nederland!

    xxjes mam.

  • 21 Maart 2014 - 09:11

    Papa Stoffer:

    Hoi Lu,

    Wat een leuk verhaal, je leeft! Ook mooi om zo met mensen op te trekken waar je wat mee hebt...
    Lijkt me een prachtige omgeving! Veel plezier verder! pap.

  • 22 Maart 2014 - 16:18

    Auke Van Foeken:

    Zo te horen vermaak jij je prima en is de natuur daar erg mooi
    Ben benieuwd naar je volgende verslag
    Groeten Auke

  • 22 Maart 2014 - 19:47

    Jeanet:

    Zo te lezen geniet je enorm van je reis, ik heb een kleine voorstelling hoe het er daar uitziet, ik heb de beelden van de film Bruidsvlucht op m'n netvlies staan. Wat ik toen gezien heb was zo'n prachtige natuur met mooie bergen, vergezichten en wijngaarden.
    Wel goed dat je in Nederland al zoveel gelopen hebt, dan kun je deze wandelingen makkelijk aan. Wederom mooie foto's. Veel plezier nog


  • 24 Maart 2014 - 16:15

    Bernadet:

    Lummieke,
    Mocht je het nog niet meegekregen hebben, de uitslag van de Almeerse verkiezingen is:
    PVV 9 (maar onduidelijk is nog of die zetels gevuld gaan worden, want de raadsleden zijn gebrouilleerd)
    D'66 6
    VVD 5
    PvdA 5
    Leefbaar Almere 4
    SP 4
    Groen Links 2
    CDA 2
    CU 1
    Almere Partij/OPA 1
    Dus dat wordt nog een lastige coalitie; je krijgt misschien zelf nog een stuk mee van de onderhandelingen als je weer terug bent van vakantie.
    Op dit moment zijn de bergen en stranden van Nieuw Zeeland interessanter...

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Lummieke

Nieuwsgierig, reislustig, meeting the family down under!

Actief sinds 04 Mei 2008
Verslag gelezen: 222
Totaal aantal bezoekers 21121

Voorgaande reizen:

13 Mei 2015 - 09 Juni 2015

Family Matters: meeting Ivy!

19 Januari 2014 - 18 Juli 2014

Down under 2014: meeting the family

29 Juni 2008 - 14 Augustus 2008

Mijn eerste reis

Landen bezocht: