Super Deep South - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu Super Deep South - Reisverslag uit Milford Sound, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu

Super Deep South

Door: Lummieke

Blijf op de hoogte en volg Lummieke

27 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Milford Sound

Daar lig je dan om 21.50 uur te wachten op het uitschakelen van het licht. We hebben al gedoucht en tanden gepoetst en kunnen nog één keer met licht naar de wc. Daarna moet je je redden met de zaklantaarn. Of de sterren. We zitten in Guns Camp, 40 kilometer van Milford Sound waar we vandaag een fantastische middag hebben gehad. Het is hier Fjordland National Park en het is de hemel op aarde. Wat ontzettend mooi. Ik denk zelfs het mooiste stukje van Nieuw Zeeland wat mij betreft. En zo donker! Hier kun je nog echt sterren kijken. En zo veel sterren! We zitten ruim 130 km van de dichtstbijzijnde fatsoenlijke plaats Te Anau. We hebben alleen satelliettelefoon, geen bereik verder. Warm water via een houtkachel en elektriciteit via een generator. En die gaat dus uit om 22.00 uur. Gelukkig geeft de iPad wat licht en kan ik deze fantastische belevenis opschrijven,

Maar om deze tekst te plaatsen heb ik toch meer contact met de wereld nodig. Dus inmiddels zijn we terug in de bewoonde wereld. Dus terug naar waar ik de vorige keer eindigde, Lake Wanaka. De volgende Stray-bus was net binnen toen ik aan het eten was en dus zag ik Maja uit Slovenië weer terug. We kletsten bij na het eten met thee en deden ondertussen samen een was. Heel gezellig en nuttig en goedkoop.

Om 8.30 uur weer op appèl voor vertrek naar Queenstown. Een nieuwe chauffeur Weman, die 23 jaar is en een beetje druk met onverstaanbaar gepraat. Hij had er zin in ondanks de regen en dat is ook best fijn. In de bus zaten maar 12 personen dus we hadden lekker de ruimte. Eerst langs PuzzleWorld waar je je als volwassene toch echt heel goed vermaakt. Ze doen daar alles met je zintuigen en de zwaartekracht en laten je allemaal dingen beleven die je niet met je hoofd kunt bevatten. Daarna gaan we echt verder. Het begint hard te regenen en we zien zelfs sneeuw onderweg. De eerste sneeuw na de zomer hoorden we later op de radio. Ongelooflijk als het nog maar september is, vertaald naar het noordelijke halfrond.

We hebben een fotomoment als we precies op de 45e breedtegraad zijn. Dat is voor mij als geograaf een bijzonder moment. Dus kiekje natuurlijk! Dan naar Queenstown waar we inchecken en verder de middag vrij hebben in deze drukke activitystad waar het vooral party is. Ik ben eigenlijk vooral moe dus we checken in, installeren onze spullen en kijken wat in de winkels. Genoeg troep voor toeristen en het wordt voornamelijk verkocht door Chinezen. 's Avonds koken we met Nora uit Zwitserland en Andrea uit Duitsland samen chichen tonight. Goedkoop en lekker vinden we allemaal. Dan is het tijd om te verzamelen in de bar beneden en daar vermaken we ons tot de late uurtjes.

De volgende dag doe ik geen dure dingen, die je vooral in deze stad kunt doen: bungee jumping, de swing, yetboating en skydiven. Tegen half 12 zijn we klaar met slapen, ontbijten en gebruik maken van de WiFi. We nemen de kabelbaan naar de top, die 450 meter boven de stad ligt. We hebben geen zin om te lopen. We hebben een fantastisch uitzicht en genieten in de zon hoewel het erg fris is. We hebben het 's nachts heel koud gehad, het bleek 0 graden te zijn geweest. We zijn alle vier 's nachts wakker geworden van de kou. Dus we zijn er nu op gekleed en wandelen nog een beetje boven op de berg. Weer beneden gaan we weer de stad in, lopen door de botanische tuinen en halen een pizza als avondeten. Heerlijk relaxte hangen we op de kamer met de WiFi en vallen op tijd in slaap.

27 maart Deep South
Vandaag gaan we Deep South en wederom is het vertrek om 8.30 uur met een nieuwe groep. We krijgen een nieuwe chauffeur/gids, hij heet Panda. Hij is meteen een kwartier te laat. Geen goede eerste indruk. Maar dat gaat hij volledig goed maken de komende dagen. Hij is attent, vertelt veel onderweg, heeft leuke ideeën als we ergens op tijd zijn en tijd over hebben en weet absoluut fantastische plekken om onderweg mooie stops en dus foto's te maken. Dan gaan we ook nog eens met fantastisch weer op pad naar zo'n mooi deel van Nieuwe Zeeland! Via een hele lange maar mooie route rijden we dus het Fjordland in, waar we op een boot vanuit Milford Sound. Het is een fjord met open verbinding naar de Tasmanzee. Dus vaar je langs bergen van meer dan 1000 beter in een fjord met volop zo'n en een lekker windje... Wat wil je nog meer? Ik niets. We rijden door de Homertunnel erheen. De tunnel is gemaakt in de jaren vijftig, met de hand uitgegraven. Als werkverschaffing. Wat een klus, dwars door de berg graven. Bij d uitgang zien we nog den hele bijzondere vogel, de Kea. Het is alpine roofvogel die op deze grote hoogte leeft maar zich zelden laat zien. En wij kunnen ze gewoon fotograferen. Heel bijzonder.

Dan reizen we af naar Guns Camp voor de overnachting. Pretty remote zoals ze hier zeggen. We hebben wederom een bbq samen want sommige mensen beginnen nu aan hun reis en dan is er altijd een gezamenlijke maaltijd. Panda bewijst ook hier weer zijn talent want we krijgen niet viezen voorgebakken hamburgers maar hij maakt ze zelf van gehakt en kruiden. Veel sandflies buiten en hij bakt het vlees. Wij snijden binnen de groente voor de salade en maken het desert: merinque met room en blauwe bessen. We zijn creatief om Stray natuurlijk wel te eren voor deze super chauffeur. Na het eten missen we helaas de wandeling naar de glowworms. Het is koud en zoals ik verhaal al begon: het licht gaat zo uit.

• 29 Maart 2014 - 12:49

Krulleprulle:

Klinkt goed Miek!

• 29 Maart 2014 - 14:44

Manny & Jan Vos:

Lieve Lummieke,

Terug uit Israel hebben wij weer genoten van jouw avontuurlijke ondernemingen, uitstapjes
    en belevenissen in Nieuw Zeeland. Wij leven toe naar jouw volgende verslag.

Een hartelijke groet van tante Manny/ome Jan

• 29 Maart 2014 - 19:16

Mama Anny:

Nou zo te horen beleef je meer in 4 weken dan mijn moeder in een heel leven en je bent nog wel naar haar vernoemd :-)
    ..........die " krulleprulle" ... op deze site.........waar ken ik die toch van???
    xxxjes mama "moettie"

• 29 Maart 2014 - 19:32

Papa Stoffer:

Lieve Lu,

Ik blijf me verbazen over hoeveel je meemaakt... Amper bij te benen met je gevoel lijkt mij....
    De 'oude' wereld zal wel even helemaal uit je gedachten zijn, denk ik.
    NOg een weekje en dan tot ziens!

pap- Stoffer

• 29 Maart 2014 - 20:27

Lummieke IJmker:

Hoi allemaal

En nu met foto's. Het is inderdaad geweldig veel belevenissen. Nog vijf dagen en dan zien we elkaar. Ik ga vandaag de bergen in, daarna de rest van de verhalen van afgelopen dagen. Dikke kus Lu

• 30 Maart 2014 - 09:30

Mama Anny:

Die foto's zijn echt uit een "andere wereld".
    Ik hoop je te zien "as soon as possible"
    xxx mam

• 30 Maart 2014 - 11:48

Jeanet:

Hoi Lummieke, wat een belelvenissen allemaal, ik heb zo het idee dat Europa van noord naar zuid is samengekomen op het Zuidereiland. Wat stoer van jou om in de gletsjer te gaan, prachtig die foto's daarbij.
    De foto's bij dit verhaal zijn ook weer uniek.
    Je hebt straks nog wel weer een aantal weken nodig om weer bij te komen, zo veel indrukken.
    Het schrijven zit wel in de familie, Jaap kon ook zo mooi schrijven.
    Geniet nog lekker voor de volgende dagen.

• 31 Maart 2014 - 19:11

Bernadet: