De GROTE dag - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu De GROTE dag - Reisverslag uit Shepparton, Australië van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu

De GROTE dag

Door: Lummieke

Blijf op de hoogte en volg Lummieke

18 April 2014 | Australië, Shepparton

Na weer een heerlijk brekkie is het eindelijk weer eens een treinreis! Niets is zo lekker als rustig zittend het landschap aan je voorbij laten gaan en mensen observeren die meereizen. Op advies van Amy betalen we 8 dollar meer en hebben we de luxe van de eerste klas. Kan de NS nog een puntje aan zuigen. Qua prijs en luxe. Ruim twee uur later en een redelijk uit de hand lopende ruzie tussen een moeder en haar 10-jarige zoon verder komen we aan in Shepparton. We doen nieuw vocabulaire op om je moeder te manipuleren en je kind uit te schelden. Op het moment zelf erg gênant maar achteraf is het wel lachen en testen we mijn moeder. Maar die reageert heel anders. Gelukkig :-)

Bij aankomst in Shepparton staan mijn ouders op het station, die met hun huurauto naar Shep zijn gereden, zoals ze hier zeggen. Trots op mijn vader die dat links rijden toch al aardig onder de knie heeft. We gaan naar onze B&B waar we de komende dagen verblijven. Tiny en Jeanette runnen de zaak. Hij heeft na een ernstig motorongeluk zijn baan als politieagent verloren, maar is wel de hele dag in de weer met zijn dieren en auto's. En daar genieten wij alleen maar van. Ze hebben zelfs en jonge kangaroo in de tuin. Nog even en hij jumpt de tuin uit, maar nu loopt Skippy nog samen met de hondjes over het gras. Of beter gezegd, hij hopt over het gras. We eten pizza met mijn broers vrienden uit Nederland, die ook net aangekomen zijn. Geweldig dat ze allemaal de reis hebben gemaakt om erbij te zijn. Het is dus een gezellig weerzien met jongens van de middelbare school en universiteit, maar dan aan de andere kant van de wereld.

De laatste nacht voor hij trouwt, slaapt Jan bij mij op de kamer. Een jaar geleden hadden we ook een kamer samen toen onze zus trouwde en haalden we herinneringen op aan onze tijd samen zonder de jongste twee. Nu is Jan vooral moe maar ik vraag hem nog een keer naar zijn meisjes top 10. Maar het antwoord had ik kunnen weten. Natuurlijk staan Amy en Heloise bovenaan. Wel heel wat anders dan twintig jaar geleden toen we net op de middelbare school zaten en tijdelijk een kamer deelden toen we net verhuisd waren. En ik vooral erg nieuwsgierig was naar Jan zijn ideeën over vriendinnetjes of voor mijn vriendinnen zo checkte of Jan iets in ze zag :-))))

Na een wat korte nacht zijn we allebei vroeg wakker en ik maak effe thee voor de bruidegom. Dan ga ik naar de kapper met Veerle terwijl de rest geniet van het ontbijt van Tiny. Iedere morgen krijgen we eieren met spek en wat je er verder maar bij wil. Super gastvrije mensen. Tiny heeft een kunstbeen sinds het ongeluk maar gaat dapper door met alles, ook het bakken voor zijn gasten. Hij zweet zichtbaar maar klagen doet hij niet.

Terug van de kapper ontbijten we en zwaaien Jan uit die naar zijn vrienden gaat die hem helpen bij het aankleden. Wij gaan nog even naar de winkels want het is veel warmer dan de regenachtige dagen hiervoor deden vermoeden. Ik scoor nog even een shawl om bij mijn jurk te dragen. Het jasje is veel te warm. Hoera! Want het is stralend weer, geen wolkje aan de lucht. Kortom een prachtige dag voor een bruiloft. Om 15 uur worden we in de kerk verwacht. Jan staat al voor in de kerk met zijn drie beste vrienden uit Nederland als zijn bestmen. Dan begint de muziek en wordt eerst dochter Heloise (8 maanden) binnengebracht door Amy's moeder en daarna brengt haar vader Amy zelf binnen. Zo'n mooi moment zoals mijn broer daar staat te wachten en een traantje wegpinkt als hij zijn vrouw ziet. Ik app ondertussen alles naar mijn zus Janneke in Nederland. Wat is het toch jammer dat ze er niet bij is! Allemaal tranen van blijdschap en ook van het missen van mensen die er niet (meer) bij kunnen zijn.

In Australie trouw je in de kerk. Gelukkig is het geen lange dienst. Binnen een half uur is de mooie bijeenkomst voorbij en zijn de geloften afgelegd, de papieren getekend, heeft de kus natuurlijk plaats gevonden en zijn ze man en vrouw. Jaap, mijn andere broer, is getuige en dat is ook ontroerend. Precies als Jan tekent appt Janneke dat de baby in haar buik begint te schoppen. Een bijzonder mooi moment. En zo veel familie en vrienden uit Nederland erbij!

Dan is het tijd voor felicitaties voor de kerk. In een café hebben we een borrel terwijl het bruidspaar foto's gaat maken. Fotograaf is ook een vriend van Jan uit Nederland. Dan gaan we in een bus naar een soort landgoed, een estate. Hier staat een grote tent in de tuin waar het feest is. Maar eerst natuurlijk familiefoto's en verder borrelen. Dan begint het donker te worden, en frisser. Tijd om binnen te gaan eten aan lange tafels. Het eten komt op schalen binnen terwijl de Dads speeches beginnen. Beide vaders hebben mooie verhalen over hun kinderen. Fijn om te horen hoe blij ze zijn met Jan en dat ze heel goed begrijpen hoe zeer wij Jan missen door deze relatie. Het is heel fijn te merken dat Jan zo'n lieve tweede familie heeft gevonden bij de Farhams. Dan is het tijd voor muziek, dansen en drank met een hele goede band. Met een eigengemaakte film van Jans vrienden hebben we een prachtige compilatie van Jan zijn jaren op de universiteit. Deze vrienden zaten op de filmacademie en hebben veel beeld geschoten tijdens vakanties. Dan volgen de speeches van bruid en bruidegom. Mooie woorden, wederom veel tranen. Leuk om te horen wat ze van elkaar zeggen, ook heel herkenbaar en soms verrassend. Rond 23 uur is het wel afgelopen en gaan we naar huis. Een prachtige dag met een hele mooie bruid en bruidegom, die nu een (echt)paar zijn!

• 18 April 2014 - 16:37

Laura Vos:

Van harte gefeliciteerd met het huwelijk van Jan en Amy!

Erg leuk om een beetje mee te beleven door de foto's en je verslag!

Alvast een goede terugreis.

• 20 April 2014 - 00:05

Manny & Jan Vos:

Lummieke,

Hartelijk dank voor jouw boeiende verslag van de grote huwelijksdag
    van Jan & Amy, in het bijzijn van familie en kennissen.

Op deze wijze kunnen wij alles toch een beetje meebeleven.

Verder alle goeds toegewenst in Australie en mettertijd een veilige
    terugreis naar Nederland toegewenst.

• 20 April 2014 - 00:05

Manny & Jan Vos:

Lummieke,

Hartelijk dank voor jouw boeiende verslag van de grote huwelijksdag
    van Jan & Amy, in het bijzijn van familie en kennissen.

Op deze wijze kunnen wij alles toch een beetje meebeleven.

Verder alle goeds toegewenst in Australie en mettertijd een veilige
    terugreis naar Nederland toegewenst.

• 21 April 2014 - 21:58

Koosje:

Nog eens rustig de foto's bekeken, wat een mooi bruidspaar en wat leuk dat Jan's vrienden er ook waren en dat ze een film gemaakt hadden.
    Nu nog een keer een foto van de dress to impress wanneer je het draagt Lummieke.

Liefs, Koosje en groet ook van Dirk

• 25 April 2014 - 07:39

Auke Van Foeken:

Wat een prachtige dag was dat voor jullie allemaal en wat een leuke foto's

Groeten Auke

• 26 April 2014 - 15:59

Bernadet:

Gefeliciteerd! Nu heb je nog een extra reden om zo om de paar jaar naar Australië te reizen...
    Ik zie ook een paar hele mooie foto's voor canvasschilderijen aan de muur.

Tegenvoetergroet,
    Bernadet