En weer terug... - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu En weer terug... - Reisverslag uit Aoraki Mount Cook, Nieuw Zeeland van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu

En weer terug...

Door: Lummieke

Blijf op de hoogte en volg Lummieke

30 Maart 2014 | Nieuw Zeeland, Aoraki Mount Cook

Inmiddels hebben we de meest zuidelijke stad van Nieuw Zeeland gehad: Invengargill. Een troosteloze plaats waar we ons een beetje van afvragen wat we hier doen. De andere optie was om nu op Stewart Island te zitten, maar de ferry is erg duur en je moet de volgende dag al om 13 uur daar weer weg terwijl je er pas om half 7 bent. Maar misschien had ik toch moeten doen. Na op zich weer een mooie busreis via Te Anau, waar we wat rondhangen in afwachting van nieuwe instappers. We krijgen onderweg wel een hele mooie film van Panda voorgeschoteld over een Nieuwezeelandse man die een keer zijn motor wil testen in Salt Lake en daar het tijdsrecord vestigt wat nog steeds staat. Deze man komt uit Invengargill en hoe actueel is het dat nu wij daar vannacht slapen. Er is nog een museum over deze man en de film hier. Grappig. Maar verder worden we niet zo vrolijk van dit oort.

Dus over de stad verder weinig te vertellen. Na een slecht hostel waar we 's avonds maar binnen blijven gaan we vroeg slapen. De volgende morgen vertrekken we oas on half 11. Gelukkig doet panda er alles aan om er iets leuks van te maken. Eerst brengen we een bezoek aan het museum en in die 30 minuten zien we best wel wat leuks. Dan gaan we verder in oostelijke richting en komen bij zee. Dat is stukken beter dan het saaie platte (letterlijk!) land na Invengargill. Het gebied rondom deze stad is helemaal voor de consumptie van melk en vlees. Deze plek doet het goed na dat het meer naar het noorden duurder werd om grond te hebben. Maar wat een saaie koeien en schapenweilanden. Dus het strand met bijzondere pinguïns, dolfijnen en zeeleeuwen is veel leuker. Na de regen in Invengargill is het hier beter, dus kunnen we mooie kiekjes maken op verschillende plekken. Daarna gaan we terug naar Bluff om de bezoekers van Stewart Island op te halen en andere af te zetten. We kijken nog even aan het eind van highway 1 die eindigt bij de zee. Memorabel plekje, vanaf nu ga ik terug, terug naar het noorden.

We rijden via Invengargill, om daar mensen af te zetten, terug naar Queenstown wat ruim vier uur rijden is. Om half 9 komen we weer aan waar we eerder ook logeerden. We hebben een gezellige kamer en zien veel bekenden weer terug waaronder Janneke. Daarna gaan we naar de Fernburger, de must eet, om de lekkerste burger sinds tijden te eten. We moeten 25 minuten wachten maar het is het absoluut waard. Dan kletsen we nog wat, gebruiken weer onze WiFi opties en gaan slapen. Morgen verder naar het noorden en beginnen aan de laatste etappes richting Auckland!

Zachtjes inpakken want twee kamergenoten hoeven niet op te staan. Om 8 uur zijn we klaar met inpakken en ontbijten en wachten we op de bus. En wie komt daar aan gereden? Possum, de eerste chauffeur van mijn reis. Zij gaat me dus ook weer thuis brengen. De bus zit verder vol en wie duikt er ook op? Liz uit Canada! Zo leuk. Ik zit naast haar dus we kletsen gezellig bij. We maken stops onderweg als we de Lindi Pass passeren en het gebied van de Merinhoschapen doorkruisen. Daar komen de Merinhotruien dus vandaan. We zijn op weg naar Mount Cook en als we om de hoek komen bij Lake Pukaki zien we hem in volle glorie. Wat een geweldig gezicht. We gaan naar ons hostel wat een mooi soort hotel is. We hebben een kamer voor vier personen met bad. En een subliem uitzicht. Daarna gaan we een wandeling maken. Een super mooie wandeling! Het gaat naar een gletsjermeer, die is ontstaan door het afsmelten van de gletsjer. En in het meer drijven dus ijsschotsen en bergen. Geweldig! Het is een pittige tocht maar zo de moeite waard!!! Daarna lopen we terug door de velden naar het hostel. Daar een lekkere douche en dan genieten van de mealdeal: lekker eten, een drankje, WiFi en dat tegen een hele aantrekkelijke prijs. Het eten is echt lekker dus dat is mooi meegenomen. Daarna ben ik zo moe dat ik eigenlijk om 21 uur al wel kan slapen. Maar dit dagboek moet nog even geschreven worden, want ik kan nu alles plaatsen, ook de foto's. Dus dat is het laatste wat ik doe. Jullie een nieuwe dag, wij lekker slapen. Bye!

• 30 Maart 2014 - 11:27

Mama Anny:

Luutje,

Die misstroostigheid in dat plaatsje Invengargill zou ik ook gevoelig voor zijn !
    Je zult er maar wonen ........chronisch aan de prosac! :-(

We reizen steeds "dichter" naar elkaar toe! :-)

Mams.

• 30 Maart 2014 - 14:45

Manny & Jan Vos:

Hallo Lummieke,

Het leven gaat niet altijd over rozen. Er zijn ook wel eens tegenvallers. Maar.....
    je hebt toch ook weer Merinhoschapen gezien.

Een veilige tocht verder. Geniet maar veel en tot horens.

• 31 Maart 2014 - 08:30

Guus En Laura Vos:

Leuk dat je Liz weer zag. Gezellig om dan bij te kletsen.
    Nog fijne dagen tot de familiereunie!

• 31 Maart 2014 - 19:16

Bernadet:

Ik heb heimwee naar Nieuw-Zeeland. Maar ik ben er nog nooit geweest!

• 01 April 2014 - 14:11

Willem:

Dit zijn mooie verhalen. Ben benieuwd naar het volgende verhaal.

Groetjes

• 03 April 2014 - 09:18

Klaas:

Hoiiiiiiiiiiii Lummiek,

Wat een mooie verhalen en die verhalen worden tot leven gebracht door jou prachtige foto,s.
    Was ik nu toch maar stiekum in je reiskoffer gekropen, zag namelijk linksonder nog een plekej vrij en daar had ik net in in gepast....hahaha. Geweldig hoor dat je dit ervaart en volop geniet in het mooiste werelddeel,. Ongerept en fascinerende natuur voor je, naast je en achter je, dus waar je gezichtsveld ook naar toe gaat het blijft boeien. Geniet ervan.

Bon plaisir!!, Klaas

• 03 April 2014 - 09:19

Klaas:

ahum...stiekem....is the right word.