So this is Melbourne!!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu So this is Melbourne!!!! - Reisverslag uit Melbourne, Australië van Lummieke IJmker - WaarBenJij.nu

So this is Melbourne!!!!

Door: Lummieke

Blijf op de hoogte en volg Lummieke

05 Juli 2008 | Australië, Melbourne

Een indrukwekkend grote stad en toch voelt het er erg aangenaam. Ik begrijp dat Jan hier wel kan aarden. Gelukkig heb ik een goed richtingsgevoel, dus ook ik weet mijn weg inmiddels goed te vinden.

Jan en Amy hebben een mooi huisje in een buitenwijk van Melbourne. Je bent in 20 minuten in het CBD. En dat is ook echt een Central Business District! Niet te vergelijken met welke stad in Nederland. Wolkenkrabbers skyhigh met af en toe een nietig klein ‘oud’ gebouwtje er tussen van ‘slechts’ 5 verdiepingen. Echt een wereldstad. De tram is het belangrijkste transportmiddel, die ook lekker veel rijdt. Af en toe waagt zich er een fietser met helm en goede verlichting tussen. Vooral fietskoeriers zijn hier efficient , want het verkeer is een redelijke chaos. In het CBD wordt wel gewoond, vooral in zeer hoge woontorens.

In de wijken daaromheen staan alleen huizen met een begane grond en soms een eerste verdieping. Twee etages is echt een uitzondering. Heel veel huizen zijn in Victoriaanse stijl, met een mooi afdakje, een dubbele voordeur en veel tierelantijnen. Het doet me denken aan cowboyplaatsen. Waarschijnlijk vooral ingegeven door het programma ‘de flying doctors’. Maar eens in Alice Springs kijken of dat ook echt zo is.

Tot nu toe rustig aan gedaan, vooral ‘s morgens rustig beginnen. Dinsdag lopend naar Amy gegaan om te lunchen op de overdekte markt. Erg goede producten en prima prijs. Daarna de hele middag in de stad gelopen, allerlei winkels en straten bekeken en bij de Starbucks eindelijk weer een frappachino gehad (waar het eigenlijk te koud voor is). ‘ s Avonds met Jan en Amy bij de Starbucks afgesproken (welke van de 6????) en vanaf daar naar een café gegaan voor een pre-diner-drink op de 5e verdieping van zo’n ‘klein’ gebouw tussen de wolkenkrabbers. Fantastisch gezicht, bleef foto’s maken… Daarna naar de Yarra-river en de toeristische trekpleisters gelopen en daar lekker italiaans gegeten.

De nachten zijn echt koud (rond het vriespunt) en overdag zo’n 14 tot 16 graden. De eerste nacht was ik moe genoeg, maar de tweede was toch wat minder. Veel gedroomd over hoe zeg ik in het engels… en niet vergeten om eerst naar links te kijken en dan naar rechts! Of toch andersom???? Ze rijden hier immers aan de linkerkant van de weg. Maar dat gaat nu toe allebei natuurlijk hartstikke goed. Vannacht alweer beter geslapen en ook het tijdstip van opstaan wordt steeds beter.

Woensdag, donderdag en vrijdag rustig aan gedaan: thuis de dag begonnen op internet en na de lunch naar de stad om wat te bekijken. Even een pas op de plaats na de lange reis en eerste indrukken.

Vrijdag aan het eind van de dag naar de verjaardag van Amy’s oma in Shepperton gegaan. Dit ligt 200 km ten noorden van Melbourne, zo’n 2 uur rijden. Het was een gezellige avond eten op de plaatselijke golfclub met aardig wat wijn en veel nieuwe gezichten. Leuk om de ‘schoonfamilie’ te zien. Amy’s ouders en broertjes zijn leuke en gastvrije mensen. Bij hen gelogeerd en een heerlijk ontbijt gehad met gepocheerd ei en hollandaise saus. Erg goed.

Na een tour met Amy door haar geboorteplaats terug naar Melbourne met Jan. Amy bleef voor een feestje van een nicht en wij hadden een mooie terugreis. De zon scheen en het was licht, dus kon ik het landschap goed bekijken. Terug in Melbourne een wandeling in de botanische tuinen gemaakt. Erg mooi met hele mooie vergezichten op Melbourne. Daarna terug naar huis. Alleen sportwedstrijden in Sydney, dus geen bezoek aan het stadion zoals bedacht en dus lekker thuis voetbal kijken. Kunnnen we morgen op tijd op voor ontbijt in Richmond en daarna golfen. Voor het eerst van mijn leven!!!!!

Maandag op reis naar Adelaide via de Great Ocean Road en dan met de Ghan Express (Trein) naar Alice Springs. Erg spannend!!!!!!

• 05 Juli 2008 - 12:39

Jaap:

Sounds cool Sister!
    Heb je helaas niet kunnen bellen nog. Probeer dat morgen te doen. x

• 05 Juli 2008 - 17:26

Mama Anny:

Ik vind het erg fijn om weer wat van jou te lezen op je site.
    Wat nieuw en spannend allemaal en wat een indrukken,je zult je straks bijna niet meer thuis voelen in ons "nederlandje"
    Gelukkig voor jou is onze temperatuur ook weer"normaal" ongeveer 22 graden.
    liefs van mama Anny

• 07 Juli 2008 - 06:19

LIESBETH:

ben erg onder de indruk van je verhaal en waanzinnige foto's. Wat leef jij in een andere wereld op dit moment! Blijf vooral schrijven, gaaf om zo een beetje mee te leven. Super veel plezier in de trein, wat een ervaringen allemaal! Kus, Lies

• 07 Juli 2008 - 07:58

Marjolein En Maartje:

Wat een mooi verhaal zo op de maandagochtend bij de koffie! We gaan je volgen. Heel veel plezier en geniet. Vele groetjes van je roomies.
    Marjolein-Maartje-Rob

• 07 Juli 2008 - 10:07

Colette:

Hi,
    je hebt het naar je zin en kijkt je ogen uit zo te lezen!
    Leuk ook om het leven van Australiers op deze manier te ervaren, wat zij doen in de weekenden, familie feestjes etc.
    Ik blijf je volgen!
    Groetjes x colette

• 07 Juli 2008 - 15:12

Janneke:

Tof zus!
    Spannend allemaal he. Maar je flinkt het mooi alleen en achteraf vind je het waarschijnlijk allemaal p eanuts.
    Heel veel plezier met dat stukkie treinen, waarschijnlijk voor jou wel zo'n beetje het hoogtepunt...
    Liefs Tak

• 07 Juli 2008 - 15:47

Janneke:

Tof zus!
    Liefs Tak

• 09 Juli 2008 - 08:59

Marije:

He Lummieke
    Wat leuk om je belevenissen te kunnen volgen. En wat een leuk huisje bewonen Jan en Amy. Vooral de deur en het gietijzeren hek, zouden hier ook niet misstaan.. Wat gezellig dat je haar familie hebt leren kennen. Maak je makkelijk contact met de bevolking daar? Vast, want jij bent open en vlot genoeg om daar gesprekken aan te gaan!
    Nou geniet van je volgende trip en ik wacht je verhaal en fotos weer af, groeten van mij

• 10 Juli 2008 - 17:03

Bernadet:

Dag Lummieke,

Ben benieuwd naar het volgende deel uit je 'feuilleton'. Ziet er inderdaad interessant uit. Ben steeds nieuwsgieriger naar dit werelddeel, ondanks mijn 19 fantastische dagen in Scandinavië nog geen week geleden.

Beware of sharks!

• 17 Juli 2008 - 07:37

Rob:

He Lummieke? Alles goed daar benedenonder? Twee weken stilte...Of ben je een leuke vent tegengekomen ;-)

Blijf gezond & genietend,
    Groeten uit Rob